Filmanmeldelse: Undtagelsen

Kvinder er kvinder værst, fristes man til at sige om Undtagelsen, som er baseret på Christian Jungersens bestsellerroman fra 2004. Det handler om venskab, voksenmobning og et psykologisk spil på liv og død.

Vi følger bedsteveninderne Iben og Malene, der sammen med to andre kvinder, Anne-Lise og Camilla, arbejde på Dansk Center for Information om Folkedrab. Iben, der er single, har været udsat for en meget traumatisk oplevelse i et krigshærget Afrika, som stadig plager hende. Malene bor med kæresten Rasmus og kæmper med et alvorlig tilfælde af gigt, hvilket er begyndt at gøre hende mere og mere bitter på raske mennesker. På jobbet er de to alen af et stykke og synes at afreagere på hver deres problemer ved at gøre livet surt for den nye kollega Anne-Lise, som Malene er overbevist om er ude efter hendes job. Den stille Camilla er lidt af en nikkedukke og følger hurtigt trop med mobberiet. De er ærligt talt nogle rigtige kællinger.

Iben og Malene er der altid for hinanden når mareridtene og smerterne bliver uudholdelige. Og sammenholdet bliver ikke mindre da de begge to modtager mails med yderst ubehagelige dødstrusler. De bliver mere og mere overbevist om at det er Anne-Lise der står bag og så tager det fart med sammensværgelserne.

Romanen Undtagelsen blev i sin tid tildelt De Gyldne Laurbær, men det er tvivlsomt at filmen opnår samme niveau af succes, for selv om det kvindelige firkløver bestående af Danica Curcic (Iben), Amanda Collin (Malene), Lene Maria Christensen (Camilla) og Sidse Babett Knudsen (Anne-Lise), gør det ganske udmærket, er filmens tempo dræbende langsomt og de 117 minutter føles evindelig lange.

Derudover savner jeg bogens finesser. Alt er penslet lidt for meget ud i filmen. Karakterernes hovedtræk er for overdrevne og let gennemskuelige. Det er synd, for det er en virkelig god historie om dynamikken i visse venskaber og det stadig tabubelagte tema voksenmobning. Det mest succesfulde ved filmen er det lille indblik vi får i hvordan det er at leve med PTSD. Hvad det gør ved vores psyke at gennemgå noget meget voldsomt og hvordan man kan lyve for sig selv for at holde ud at være i det.

Det er svært med filmatiseringer og har du allerede læst bogen behøver du måske ikke ligefrem at løbe mod biografen. Har du derimod ikke, så se filmen og nyd at læse bogen bagefter.

Undtagelsen er instrueret af Jesper W. Nielsen med manuskript af Christian Torpe og har premiere over hele landet i dag den 2. juli.

★★★☆☆